Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Punkty informacyjne czyli gdzie po informacje o funduszach?

Szukając informacji o funduszach europejskich sięgamy po różne źródła: Internet, prasę, pytamy znajomych lub korzystamy z ofert prywatnych firm doradczych. Często w poszukiwaniu tej wiedzy zapominamy o podstawowych możliwościach. Kto bowiem lepiej pokieruje nami w dotacyjnym świecie jak nie instytucje, które zajmują się ich wdrażaniem. Doradczą rolę w tych instytucjach pełnią tzw. Punkty Informacyjno-Konsultacyjne, które naprawdę mogą okazać się najkrótszą drogą do uzyskania pożądanych przez nas informacji. Otrzymasz tam konkretne odpowiedzi, które pomogą Ci w podjęciu decyzji o przygotowaniu projektu lub będą przydatne przy jego rozliczeniu.

Po co do Punktu Informacyjnego? Instytucje często nas przerażają, boimy się pójść i zapytać w obawie, że będzie to wymagało od nas formalności, wiedzy lub innego rodzaju przygotowania. Skarżymy się na opieszałość w udzielaniu odpowiedzi przez urzędników czy ich niekompletność. Tymczasem punkty takie na terenie całego kraju umożliwiają skorzystanie z  indywidualnych konsultacji i służą zarówno czasem jak i informacjami. Faktem jest jednak, iż do rozmowy trzeba się chociaż w minimalnym stopniu przygotować. Jeżeli chcecie uzyskać konkretną i sprawdzoną odpowiedź bądźmy gotowi na podstawowe pytania dotyczące nas samych oraz informacji, które chcemy uzyskać. Konsultanci przede wszystkim muszą wiedzieć kim jesteśmy i jakie mamy plany, czym dysponujemy i czego oczekujemy- pozwala to dobrać im najkorzystniejsze rozwiązanie i udzielić najbardziej precyzyjnej odpowiedzi.

W Punkcie Informacyjnym po raz pierwszy. Z reguły pytania do punktów zgłaszają ludzie, którzy dopiero zaczynają swoja unijną przygodę albo tacy, którzy już realizują projekt, biorą w nim udział i potrzebują informacji na temat realizacji, rozliczeń czy wymogów instytucjonalnych. „Laikom” punkty informacyjne mogą zaoferować pomoc przy ubieganiu się o dotację. Pomoc oferowana jest przede wszystkim w zakresie zaklasyfikowania pomysłu na projekt do konkretnego priorytetu i działania w programie finansowanym z funduszy europejskich, skierowania do odpowiednich instytucji lub udzielenia informacji o braku możliwości dofinansowania pomysłu w ramach aktualnie trwających programów. Ponadto konsultanci szczegółowo tłumaczą warunki, kryteria i procedury przyznania dotacji, przedstawiają „krok po kroku” proces ubiegania się o dofinansowanie. Już na początku wizyty lub formułowania zapytania powinniśmy określić nasz status- czy jesteśmy osobą bezrobotna, pracującą, która chce wziąć udział w projekcie, rozpocząć działalność czy może mamy już firmę i szukamy źródeł jej dofinansowania. Warto określić również na terenie jakiego województwa zamierzamy prowadzić planowane działania, podać ich syntetyczny opis, zasygnalizować czemu ma służyć projekt oraz ile pieniędzy potrzebujemy by rozpocząć przedsięwzięcie. Można także określić swoje preferencje szkoleniowe, stażowe itp. Oczywiście należy pamiętać, że żadna odpowiedź czy wskazówka udzielona przez konsultanta nie zagwarantuje nam otrzymania pieniędzy, a jest jedynie drogowskazem, pomocnym w całym procesie aplikacyjnym.

Beneficjencie- po informacje do punktu informacyjnego. Jeżeli zyskaliście szacowne miano Beneficjenta oznacza to, że bierzecie udział w projekcie lub jesteście jego realizatorem. W tej sytuacji punkty informacyjno-konsultacyjne również mogą udzielić pomocy we wstępnym rozliczeniu projektu i jego prawidłowej realizacji. Ich zadaniem jest  informowanie o etapach, procedurach, wymaganych dokumentach, terminach związanych z procesem rozliczania projektu, zasadach sporządzania części finansowej i rzeczowej, udzielania upoważnień, uwzględniania prawidłowej wizualizacji oraz informowanie na temat zasad kontroli projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich. Często punkty takie są organizatorami spotkań informacyjnych, wykładów, szkoleń dla beneficjentów w zakresie przygotowania wniosków o płatność we współpracy z komórkami wdrażającymi programy operacyjne. Kierując pytania w powyższych kwestiach warto podać konsultantom takie dane jak nazwę programu i numer działania, którego dotyczy projekt, datę i numer naboru, w którym przyznano Wam dotację oraz obszar realizacji. Ułatwi to zwłaszcza w skomplikowanych kwestiach kontakt np. z opiekunem projektu i uzyskanie bardziej szczegółowych informacji.

Jak i gdzie pytać? Punkty informacyjne znajdują się na terenie całego kraju. W poszczególnych województwach można je znaleźć korzystając z wyszukiwarki na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl. Pytania do Punktów Informacyjnych można kierować telefonicznie, pocztą elektroniczną i tradycyjną lub w formie konsultacji indywidualnej podczas osobistej wizyty w punkcie. Termin udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane pocztą elektroniczną to z reguły 3 dni robocze, w szczególnych przypadkach może się wydłużyć do 10 dni roboczych od daty wpływu pytania. Po raz kolejny trzeba podkreślić to co zastrzegane jest przez pracowników samych punktów, a mianowicie fakt, iż informacje podawane przez konsultantów nie stanowią oficjalnego stanowiska Instytucji Zarządzających poszczególnymi Programami Operacyjnymi i nie mogą stanowić podstawy do formułowania jakichkolwiek roszczeń, a także nie stanowią oferty w rozumieniu prawa polskiego.  Praktyka pokazuje jednak, że kto pyta nie błądzi dlatego jeśli szukacie informacji o funduszach i chcecie sięgnąć po unijne pieniądze, korzystajcie ze wszystkich źródeł zwłaszcza jeśli nic to nie kosztuje.

Napisał:

avatar

Absolwentka Wydziału Politologii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Ukończyła również studia podyplomowe na Wydziale Prawa UMCS w Lublinie w zakresie Zarządzania funduszami strukturalnymi i praw Unii Europejskiej.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz