Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Firma zawieszona- co z leasingiem?

Leasing to jedna z najpopularniejszych metod finasowania zewnętrznego dla firm i niewątpliwie szansa na nowe zakupy w firmie. Oferty firm leasingowych pozwalają sfinansować zakup maszyn, urządzeń, samochodów osobowych i ciężarowych zarówno nowych jak i używanych. Rodzaj leasingu zależy głównie od  potrzeb naszych firm w zakresie kosztów podatkowych czy okresu użytkowania leasingowanego środka trwałego. Jeżeli jednak biznes nie idzie jak marzenie i zmuszeni jesteśmy go na jakiś czas zawiesić czy oznacza to utratę wyleasingowanego auta,  którym świetnie się jeździ??

Zawieszenie działalności gospodarczej to prawo przysługujące każdemu przedsiębiorcy, co wynika z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli nie idzie nam w biznesie to okres zawieszenia może trwać od 30 dni do 24 miesięcy, a zawieszenia działalności dokonuje się poprzez zgłoszenie na druku CEIDG-1. Okres zawieszenia nie oznacza jednak dla przedsiębiorcy końca praw i obowiązków. Ustawa stanowi bowiem, iż w okresie zawieszenia przedsiębiorca ma prawo  m.in. wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Co oznacza to dla umów leasingowych zawartych przed  terminem zawieszenia działalności?

Co z leasingiem w okresie zawieszenia? Niestety płatności nie można zawiesić, a kończenie umowy leasingowej przed czasem czy przedwczesny wykup to również nic korzystnego. Wcześniejsze ich rozwiązanie z pewnością mogłoby wiązać się z konsekwencjami typu kary pieniężne czy bardzo wysokie kwoty wykupu, nieopłacalne  tym bardziej z punktu widzenia „zawieszonego przedsiębiorcy”. Co więc robić dalej? Najlepiej płacić, tym bardziej, iż   koszty leasingu samochodu wziętego na tej zasadzie przed zawieszeniem działalności gospodarczej wciąż można uznać za koszty pośrednio ponoszone w celu osiągnięcia przychodów, jak również do zachowania źródła przychodów. W związku z tym możliwe jest również zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z leasingiem samochodów ponoszonych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Pamiętajmy, że koszt raty leasingowej to jedyny koszt związany np. z autem który możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, paliwo czy inne wydatki eksploatacyjne już nimi nie są.

Możemy również odliczyć podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej naliczenie okresowej raty leasingowej. Odliczenie VAT-u jest bowiem możliwe, jeśli faktura, z okresu zawieszenia działalności, dotyczy umowy zawartej przed zawieszeniem. Przedsiębiorcy z „zawieszoną działalnością” nie mają obowiązku składania deklaracji VAT, jednakże jeśli chcą skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej opłatę leasingową, należy złożyć deklarację i wykazać w niej kwotę nabycia usługi i podatek VAT do odliczenia. Podatek VAT można w taki sposób kumulować przenosząc go na kolejne okresy rozliczeniowe lub też wystąpić o jego zwrot, termin zwrotu w tym wypadku to 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Należy pamiętać również o obowiązku prowadzenia ksiąg, jeśli w okresie zawieszenia działalności dokonujemy jakichkolwiek operacji gospodarczych zobowiązani jesteśmy ujmować ten fakt w księgach.

 

Napisał:

avatar

Absolwentka Wydziału Politologii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Ukończyła również studia podyplomowe na Wydziale Prawa UMCS w Lublinie w zakresie Zarządzania funduszami strukturalnymi i praw Unii Europejskiej.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz