Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

I transza ruszyła, czyli o deregulacji zawodów

Planujesz karierę zawodową, marzenia o zawodzie  adwokata, notariusza, detektywa czy zarządcy nieruchomości wydawały się dotychczas niemożliwe do zrealizowania- do niedawna bo tydzień temu weszła w życie tzw. I ustawa deregulacyjna, zmniejszająca trudności z dostępem do zawodów regulowanych. Polska znajduje się obecnie w czołówce państw europejskich pod względem liczby zawodów regulowanych, a działania deregulacyjne mają na celu ułatwienie dostępu do ich wykonywania, bez konieczności uzyskania specjalistycznych kwalifikacji, odpowiedniego stażu pracy czy  specjalistycznego szkolenia. Czy wszyscy podzielają entuzjazm do zmian i jak w praktyce mają one wyglądać?

Co to jest zawód regulowany i czym jest deregulacja? Pojęcie „zawodu regulowanego” definiowane jest w prawie unijnym jako działalność zawodowa lub zespół takich działalności, których podjęcie, wykonywanie lub jeden ze sposobów wykonywania wymaga bezpośrednio lub pośrednio posiadania specjalnych kwalifikacji zawodowych ujętych w przepisach prawa. W praktyce przekłada się to na:  posiadanie określonego wykształcenia, ukończenia kursu, zdania egzaminu, odbycia obowiązkowej praktyki itd. Deregulacja ma zaś na celu redukcję ograniczeń stawianych przez prawodawcę przed osobami chcącymi wykonywać dany zawód, przy zgodzie co do pozostawienia go w katalogu zawodów regulowanych co w rozumieniu ekonomicznym przekłada się powinno na zmniejszenie kosztów nabycia uprawnień do wykonywania danego zawodu, skrócenie ścieżki ich uzyskiwania uprawnień do wykonywania zawodu, czy też zwiększenia prawdopodobieństwa uzyskania uprawnień do danej profesji.

Jakie są założenia deregulacji zawodów w Polsce? Proces deregulacji zawodów  przewidziany jest do realizacji w trzech tzw. transzach. Pierwsza z  nich została wprowadzana ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów ustawa weszła w życie 23 sierpnia 2013 r., ale część nowych przepisów zacznie obowiązywać dopiero 1 stycznia 2014 r. W pierwszej kolejności deregulacja objęła 51 profesji m.in. adwokata, komornika, radcy prawnego, syndyka, notariusza, instruktora nauki jazdy, bibliotekarza, pośrednika w obrocie nieruchomościami geodety, pracownika sądu oraz prokuratury, zawodów związanych z żeglugą śródlądową i pośrednictwem pracy. Szczegółowe założenia dotyczące ułatwień i zmian w dostępie do ww. można znaleźć na stronie ministerstwa Sprawiedliwości pod linkiem www.ms.gov.pl/pl/deregulacja-dostepu-do-zawodow/i-transza/lista-zawodow.  Są to głównie zmiany w zakresie konieczności odbywania specjalistycznych szkoleń, konieczności zdawania egzaminów lub zmiany w ich formie, długość wymaganej praktyki itp. Kolejna transza ułatwiająca dostęp do zawodów takich jak: doradcy podatkowego, agenta ubezpieczeniowego, agenta celnego, biegłego rewidenta itp. jest w trakcie swojej ścieżki legislacyjnej, podobnie jest z trzecią, której projekt niedawno był poddawany konsultacjom społecznym. Zdaniem Ministerstwa zmiany tego typu to przede wszystkim: obniżenie kosztów i skrócenie czasu wejścia do zawodu oraz likwidacja ewentualnych nieprawidłowości w obecnej procedurze dostępu, zmniejszenie bezrobocia, zmniejszenie obciążenia administracji publicznej, wzrost konkurencji na rynku, skutkiem czego można oczekiwać podniesienia jakości usług i spadku ich cen. Jednak zdaniem przedstawicieli zawodów które podlegają deregulacji nie jest to tak oczywiste. Czy ułatwienie dostępu do zawodów typu adwokat czy notariusz na pewno spowoduje wzrost jakości usług, taksówkarze protestują natomiast przeciwko zmianom używają haseł iż taksówka po deregulacji to niebezpieczna taksówka-jakie jest wasze zdanie w tej sprawie? Czy łatwiej zawsze  znaczy lepiej?

 

Napisał:

avatar

Absolwentka Wydziału Politologii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Ukończyła również studia podyplomowe na Wydziale Prawa UMCS w Lublinie w zakresie Zarządzania funduszami strukturalnymi i praw Unii Europejskiej.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz