Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Jak przyjąć środek trwały?

Kupiliśmy składnik majątku do naszej firmy, ustaliliśmy już, że jest to środek trwały (spełnia kryteria przewidywanego okresu używalności, jest kompletny i sprawny, wartość przekracza 3.500,00 zł i będziemy go używać w celu osiągnięcia zysku).  Co dalej? Jak przyjąć środek trwały na stan firmy?

Musimy sporządzić odpowiedni dokument świadczący o przyjęciu składnika do majątku firmy. Dokument ten, w skrócie OT, zawiera wszystkie informacje o nowo nabytym składniku.

W zależności od sposobu prowadzenia ewidencji środków trwałych (komputerowo czy ręcznie) wprowadzamy dane do systemu lub ręcznie wypisujemy dokument – przyjęcie do użytkowania środka trwałego OT (darmowy druk do pobrania w dziale DRUKI)

Co wpisujemy do OT?

Numer – kolejno numerujemy dokumenty OT,

Data wystawienia dokumentu przyjęcia środka – data bieżąca,

Nazwa środka trwałego – zgodnie z dokumentem zakupu wpisujemy nazwę środka trwałego wraz z dodatkową charakterystyką (typ, symbol)

Symbol w Klasyfikacji Środków Trwałych – ustalamy symbol w KŚT

Wartość początkowa – wartość netto środka trwałego (szczegółowe sposoby ustalania wartości początkowej opisane są w kolejnym artykule)

Numer inwentarzowy – unikatowy numer nadany przy przyjęciu środka trwałego,

Typ amortyzacji – w zależności od dokonanego wyboru: jednorazowa, liniowa, degresywna, progresywna (opis metod amortyzacji czytaj w artykule o amortyzacji)

Stopa % – roczną stopę amortyzacji wyznacza klasyfikacja środków trwałych będąca załącznikiem do ustaw o podatku dochodowym.

Współczynnik – standardowo używa się „1”, w szczególnych przypadkach można zastosować stawkę podwyższoną (czytaj o współczynnikach amortyzacji)

Dokumenty zakupu – podajemy daty i numery faktur zakupowych (możemy dodać dane sprzedawcy)

Podpis przyjmującego – przyjęcie środka trwałego potwierdza własnoręcznym podpisem pracownik odpowiedzialny za dany środek

Podpis osoby odpowiedzialnej – podpis kierownika jednostki, właściciela

 

W zależności od sposobu przyjętego w danej jednostce (firmie) środek trwały przyjęty do użytkowania zostaje odpowiednio oznaczony (naklejka, tabliczka)

Napisał:

avatar

Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w zakresie Zarządzania funduszami strukturalnymi i prawa Unii Europejskiej

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz