Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Jasna strona pracy biurowej, czyli normy dotyczące oświetlenia

Prawidłowe oświetlenie jest jednym z głównych czynników poprawiających koncentrację i samopoczucie osoby pracującej za biurkiem, a zapewnienie właściwego oświetlenia jest obowiązkiem każdego pracodawcy.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.), w pomieszczeniach stałej pracy, do których możemy zaliczyć większość istniejących biur, należy zapewnić oświetlenie dzienne, oraz niezależnie od niego – oświetlenie sztuczne (główne oraz miejscowe). Oba rodzaje oświetlenia powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac, oraz zgodne z wymaganiami określonymi w Polskich Normach.

Oświetlenie dzienne

Podstawową zasadą w pracy biurowej powinno być korzystanie z oświetlenia dziennego. Pomieszczenia pracy mogą być oświetlone światłem dziennym przez świetliki dachowe (oświetlenie górne), okna umieszczone w ścianach bocznych pomieszczeń (oświetlenie boczne), lub świetliki dachowe i okna (oświetlenie mieszane).

W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien, liczonej w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1 do 8. W praktyce należy zwracać szczególną uwagę na utrzymanie we właściwym stanie powierzchni oszklonych w firmie. Okna i świetliki powinny być czyste oraz przepuszczać dostateczną ilość światła, do ich mycia powinien być zapewniony bezpieczny i wygodny dostęp. Powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy. Okna i świetliki, przeznaczone do wietrzenia pomieszczeń, należy wyposażyć w urządzenia pozwalające na otwieranie ich w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz ustawienie części otwieranych w pożądanym położeniu (np. przez system dźwigni uruchamianych z poziomu podłogi).

Oświetlenie sztuczne

Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polską Normą PN-EN 12464-1:2012 – Światło i oświetlenie – Oświetlenie miejsc pracy – Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach.

Jednym z podstawowych paramentów dotyczących oświetlenia jest jego natężenie. Norma ustala najmniejsze dopuszczalne średnie wartości natężenia w pomieszczeniach pracy biurowej, w zależności od rodzaju pomieszczenia i wykonywanych czynności (wartość w luksach – lx):

  • Segregowanie, kopiowanie itp. oraz recepcja – 300 lx,
  • Pisanie ręczne, obsługiwanie klawiatury, czytanie, przetwarzanie danych, stanowiska pracy wyposażone w monitory komputerowe, pokoje spotkań i konferencji – 500 lx,
  • Kreślenie techniczne – 750 lx,
  • Archiwa, korytarze, klatki schodowe – 200 lx.

Stosunek wartości średnich natężenia oświetlenia w pomieszczeniach sąsiadujących ze sobą, przez które odbywa się komunikacja wewnętrzna, nie powinien być większy niż 5 do 1.

Istotnym elementem o jakim powinno się pamiętać jest zagrożenie zjawiskiem olśnienia. Jest to doznanie wywołane jaskrawymi powierzchniami występującymi w polu widzenia. Aby zapobiec temu zjawisku należy unikać blatów lub stołów o lśniącej powierzchni, używać oświetlenia górnego w połączeniu z miejscowym, oraz wybierać oprawy oświetleniowe osłaniające źródła światła (np. matowe szkło). Wybierając sprzęt oświetleniowy, zgodnie z Polską Normą, warto zwrócić uwagę, aby nie powodował on również efektu migotania, czy efektu stroboskopowego.

Ważnym czynnikiem jest również wskaźnik oddawania barw (Ra). Im źródło światła ma wyższy wskaźnik (max. 100) tym kolory przedmiotów wyglądają naturalniej. Norma zaleca do pomieszczeń biurowych źródła światła o Ra > 80. Świtało emitowane przez sztuczne źródła światła powinno mieć barwę jak najbardziej zbliżoną do światła dziennego, dlatego polecane są te o zimnej barwie.

Właściwa jakość i równomierność oświetlenia elektrycznego jest zależna w znacznym stopniu od sposobu rozmieszczenia źródeł światła. W każdym miejscu pracy powinno znajdować się oświetlenie główne oraz miejscowe (skoncentrowane). Oświetlenie główne powinno równomiernie oświetlać całe pomieszczenie. Oświetlenie miejscowe (lub kierunkowe) polega na zwiększeniu natężenia w określonych miejscach zgodnie z wymaganiami pracy. W tym przypadku najlepiej wyborem są lekkie, ruchome lampki z długim ramieniem, które można dowolnie ustawiać. Lampka taka powinna być ustawiona z boku osoby pracującej w taki sposób, aby światło odbite od monitora lub powierzchni biurka nie raziło w oczy; w przypadku osób praworęcznych po lewej stronie, a w przypadku leworęcznych – po prawej stronie biurka.

Napisał:

avatar

Monika Sadowska-Dąbek - Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie, ukończyła szkołę policealną zdobywając tytuł Technika BHP oraz studia podyplomowe na kierunku Bezpieczeństwo i Higiena Pracy. Fanka włoskiej kuchni, "kociara".

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz