Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Telefon służbowy wykorzystywany prywatnie przez pracownika.

Czy wyobrażacie sobie prowadzenie działalności bez telefonu komórkowego lub stacjonarnego, a w alternatywie,  że nie macie kontaktu z pracownikiem?  Nie jest to możliwe. Nie jest również możliwe unikniecie sytuacji wykorzystywania przez pracowników telefonu do rozmów prywatnych, zwłaszcza, gdy limity rozmów dostępne u wszystkich operatorów są coraz większe lub wręcz nieograniczone.

Jak zatem potraktować takie, prywatne rozmowy pracowników, nawet, jeśli nie generują dodatkowych kosztów? Czy możliwe jest, na gruncie prawa podatkowego, sfinansowanie takich wydatków przez pracodawcę?

Oczywiście tak, pracodawca może sfinansować koszt prywatnych rozmów pracownika, ale niestety zrodzi to określone skutki podatkowe:

Dla pracodawcy

Kosztem uzyskania przychodów nie będzie cala wartość faktury, lecz ta cześć, która dotyczy rozmów służbowych.

 

Dla pracownika

Wartość rozmów prywatnych będzie nieodpłatnym świadczeniem, a wiec przysporzy korzyści majątkowych pracownikowi, nie ma znaczenia kwota takiego przysporzenia. Wpadamy wiec w swoista pułapkę podatkowa, ale możemy jej uniknąć.

Wystarczy podpisać z pracownikiem umowę o korzystaniu z telefonu służbowego lub opracować regulamin korzystania z telefonów służbowych.

 

W dokumentach tych musimy określić

  1. z jakiego limitu rozmów może korzystać pracownik (ilość minut lub kwota za rozmowy),
  2. czy pracownik może korzystać z telefonu prywatnie, czy tylko służbowo,
  3. na jakich zasadach będzie następował zwrot kosztów, w przypadku przekroczenia ustalonych limitów.

 

Podpisanie z pracownikiem umowy o korzystaniu z telefonu służbowego nie rozwiązuje jednak problemu. Co bowiem w sytuacji, jeśli pomimo zakazu rozmów prywatnych z telefonu służbowego pracownik będzie jednak takie rozmowy wykonywać, nawet jeśli nie przekroczy limitu?

Jedynym możliwym rozwiązaniem  będzie analiza bilingu i ”wytropienie” rozmów prywatnych, powinien tego dokonać pracownik.

 

 

 

Napisał:

avatar

Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – Wydział Nauk Ekonomicznych. Ukończone studia podyplomowe z zakresu rachunkowości – Akademia Ekonomiczna w Poznaniu. Posiada Certyfikat Księgowy wydany przez Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Prowadzi Centrum Wspierania Biznesu w Lublinie.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz