Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Czy istnieje możliwość zwrotu towaru kupionego na aukcji?

Zakupy dokonywane na internetowych portalach aukcyjnych, stanowią dziś jeden z najpopularniejszych sposobów zawierania transakcji. Kupowanie online jest wygodne, szybkie i często o wiele tańsze, niż zakupy w standardowych sklepach. Wszystko wygląda naprawdę obiecująco, dopóki nie okaże się, że zakup, którego dokonaliśmy, jest nietrafiony i mamy ochotę zwrócić towar. Jakie są zasady oddawania przedmiotów kupowanych w serwisach aukcyjnych? Czy istnieje różnica między zakupami u przedsiębiorców, a dokonywanymi u osoby prywatnej?

Konsument czy kupujący?

Korzystając z aukcji internetowych, musimy wiedzieć, czy dany przedmiot nabywamy u przedsiębiorcy (wówczas mamy do czynienia ze sprzedażą konsumencką), czy u osoby prywatnej. Zgodnie z ustawą z 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni od otrzymania towaru. Aby spełnić warunek, należy w ciągu 10 dni od zawarcia umowy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie, bez obowiązku podawania przyczyny rezygnacji. Na odesłanie towaru przysługuje okres maksymalnie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia. Towar powinien być zwrócony w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu.
Wskazana ustawa odnosi się wyłącznie do sprzedaży konsumenckiej, czyli do takiej, w której występuje konsument i przedsiębiorca. Nie ma ona zastosowania przy zakupach dokonywanych na aukcjach u osoby prywatnej. Co dzieje się jeżeli po otrzymaniu przesyłki stwierdzimy, że chcemy zwrócić nabyty przedmiot? Niestety, w takim przypadku nie istnieje możliwość zwrotu. Kupując u osoby fizycznej mamy wyłącznie szansę na roszczenie z tytułu rękojmi za wady fizyczne na gruncie art. 556 § 1 KC.

Licytacja czy „Kup teraz”– jaka to różnica?

Prawa konsumenta w zakresie dokonywania zakupów w serwisach aukcyjnych zależą także od tego, czy dany towar został nabyty w drodze licytacji, czy opcji „kup teraz”. Rozróżnienie tych dwóch metod zakupu jest niezwykle istotne, ponieważ rodzi odmienne skutki dla nas, jako nabywców. Dokonując zakupu w drodze aukcji „Kup teraz” od przedsiębiorcy, mamy prawo zwrócić towar na normalnych zasadach dotyczących zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorcy. Jeśli jednak, daną rzecz kupiliśmy w drodze licytacji, wówczas nie mamy prawa na dokonanie zwrotu towaru, o czym wyraźnie stanowi art. 16 ust. 1 pkt 10 wspomnianej ustawy, który mówi, że przepisów umów zawieranych na odległość nie stosuje się do umów sprzedaży z licytacji.

Przedsiębiorca może odmówić przyjęcia towaru, jeżeli nie otrzymał w terminie 10-dniowym oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a także wówczas, gdy konsument nie dotrzymał 14-dniowego terminu na odesłanie towaru. Nie jest możliwe dokonanie zwrotu żywności oraz innych szybko psujących się produktów.

Zakupy na portalach aukcyjnych stanowią wyraźną przeciwwagę dla zwyczajnych sklepów, oferując szeroką gamę, często niedostępnych, a jeszcze częściej, o wiele tańszych towarów.  Zawierając transakcję należy zapoznać się z polityką portalu, a przede wszystkim z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dokonywania zakupów poza lokalem przedsiębiorcy, a jeżeli przewidujemy ryzyko zwrotu – upewnić się, że dokonujemy zakupu u przedsiębiorcy.

Napisał:

avatar

Absolwentka Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Tworzy własną biżuterię oraz kocha śpiewać podczas jazdy samochodem.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz