Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Alternatywa dla HTZ

Kontynuując temat związany z dietą dla kobiet dojrzałych nie można wspomnieć o naturalnych alternatywach dla hormonalnej terapii zastępczej. Alternatywne metody leczenia objawów menopauzy są dedykowane pacjentkom, u których stwierdzono przeciwwskazania do HTZ lub związanych z nią działań ubocznych, jakie mogą zgłaszać pacjentki. W szczególności dotyczy to kobiet chorych na raka sutka.

 Zmiana stylu życia i ćwiczenia fizyczne są metodami wspomagającymi zarówno HTZ, jak i terapię alternatywną. Dla przypomnienia –  właściwa dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną, a także stosowanie suplementacji  opartej na naturalnych związkach roślinnych mogą dla niejednej kobiety być bezpieczniejszą propozycją wobec hormonalnej terapii zastępczej.

Prawidłowy sposób odżywiania się zakłada ograniczenie spożywania cukru, kofeiny, soli, alkoholu, oraz wysoko przetworzonej żywności. Szczególną uwagę przywiązuje się do odpowiedniego treningu fizycznego, który ma udokumentowany pozytywny wpływ na łagodzenie nieprzyjemnych objawów okołomenopauzalnych, takich jak niestabilność emocjonalna, wzrost wagi, utrata tkanki kostnej i mięśniowej. Zakłada się, że optymalny program treningowy powinien odbywać się 3-5 razy w tygodniu przez około 20-60 minut. Taki trening powinien zawierać ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietowe, nóg i brzucha, gdyż ten typ ćwiczeń może hamować procesy osteoporozy oraz wpływać na zmniejszenie ilości włókien mięśniowych. Ćwiczenia aerobowe należą do grupy ćwiczeń mobilizujących układ krążeniowo-oddechowy. Pozwalają one na utrzymanie kondycji fizycznej oraz wspomagają redukcję nadmiernej wagi.

 Zanim opracowano HTZ, w tradycyjnych kulturach stosowano produkty roślinne i zioła, by leczyć różne kobiece schorzenia. Obecnie już wiadomo, że te kobiety, które stosują w swojej diecie głównie produkty roślinne, lub są wręcz na diecie wegetariańskiej, mają zdecydowanie mniej przykrych objawów związanych z menopauzą. Osoby stosujące dietę wegetariańską spożywają ich około 345-400 mg dziennie w porównaniu z 89 mg dziennie u osób stosujących dietę typową dla krajów Europy Zachodniej  W badaniach wykazuje się także, że wegetarianki znacznie mniej cierpią z powodu uderzeń gorąca oraz innych dolegliwości menopauzalnych. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że jeśli kobiety będą spożywać więcej pokarmów pochodzenia roślinnego  – bogatych w naturalne hormony – wówczas uderzenia gorąca i inne objawy menopauzy staną się łagodniejsze.

Niektóre rośliny zawierają naturalne substancje pomagające ciału wytwarzać estrogen i progesteron. Te adaptogeny  – związki fitoestrogenów  – uczestniczą w procesie wytwarzania endogennych hormonów w organizmie kobiety. Choć hormony roślinne nie zawierają ludzkich hormonów, wspomagają ich produkcję, dzięki temu organizm sam wytwarza hormony przy pomocy budulca dostarczonego przez rośliny. Ich działanie na receptory estrogenowe jest mniej intensywne od estrogenów jajnikowych, przez co unika się działań niepożądanych, które mogą wystąpić podczas klasycznej terapii hormonalnej. Kolejnym plusem stosowania fitohormonów jest to, że mają korzystny wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi,  czy też na zmniejszenie stężenia cholesterolu LDL oraz wywierają działanie ochronne na mięsień sercowy, a dodatkowo mają działanie antyoksydacyjne. W porównaniu z syntetycznym estrogenem, fitosterole wydają się nie mieć wad. Podczas gdy syntetyczna forma wiąże się z podwyższonym ryzykiem raka piersi, estrogen pochodzenia roślinnego skutecznie hamuje rozwój nowotworów gruczołu sutkowego. Fitohormony od dawna spożywano w postaci herbatek i nalewek, aby łagodzić wiele różnych dolegliwości. Takie produkty, jak soja i ignamy, stanowią podstawę hormonów stosowanych w medycynie, używanych w leczeniu dolegliwości miesiączkowych i menopauzalnych. 

Oprócz wcześniej przybliżonego pojęcia „fitoestrogeny” dzięki mediom powszechnie znane są takie terminy jak antyoksydanty, kwasy tłuszczowe omega -3. Szkoda, że tych wszystkich składników niezbędnych dla zdrowia szuka się wyłącznie w aptekach, a nie w codziennym jadłospisie. Nie należy przyzwyczajać się wyłącznie do suplementów diety w tabletkach, gdy brak konsekwencji w nawykach żywieniowych.

O pozostałych roślinnych alternatywach dla HTZ – w następnej już ostatniej odsłonie diety kobiety dojrzałej.

 

Napisał:

avatar

Anna Wiśniewska - dietetyczka z wykształcenia i powołania. Zdrowe odżywianie to moja pasja, a dietetykę traktuję jako element dbałości o zachowanie zdrowia. Prowadzi poradnictwo żywieniowe i dietetyczne Centrum Dobrego Samopoczucia Wellneat www.wellneat.pl, które pomaga zmieniać nawyki na dobre, a nie tylko odchudzić się na krótki czas . Jest mamą 7 latka, pasjonuje się pływaniem, które czynnie uprawia od 10 lat, kocha gotować.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz