Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Dieta kobiety dojrzałej – cz.2

Kontrowersyjna soja źródłem fitoestrogenów. Soja jest rośliną przede wszystkim kojarzoną z dietą wegetariańską, jednakże nie sposób jej nie uwzględnić w diecie kobiety w okresie okołomenopauzalnym. Dostarcza ona  pełnowartościowego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B i składników mineralnych. Produkty sojowe obniżają poziom cholesterolu, łagodzą objawy menopauzy, chronią przed miażdżycą i chorobami serca.

Dieta bogata soję, która zawiera sporo substancji przeciwutleniających i fitoestrogenów, zmniejsza niepożądane objawy menopauzy, w sposób istotny wpływając na poprawę jakości życia kobiet, w tym czasie. Te właściwości zachowuje też genetycznie modyfikowana soja. Naukowcy nie stwierdzili jak dotąd negatywnego wpływu jedzenia zmienionej genetycznie soi na zdrowie człowieka. Trzeba pamiętać, że taka żywność należy do dokładnie badanych produktów trafiających na nasze talerze.

Mimo kontrowersji jakie budzi, nie należy jej skreślać z jadłospisu, o ile nie ma się alergii na produkty sojowe. Wpływ izoflawonów sojowych na zmniejszenie dokuczliwych objawów menopauzalnych w połączeniu z innymi naturalnymi metodami jest na tyle istotny, że warto po nią i po jej produkty  sięgać  w codziennej diecie.

Soja - Glycine max (Linne) Merrill z rodziny  motylkowatych (Papilionaceae – Fabaceae). Owocem soi jest prosty, lub sierpowaty strąk o długości około 3-7 cm, zawiera 1-2 bezbielmowe drobne nasiona. Jej suche nasiona są źródłem bardzo wartościowego białka roślinnego, którego skład aminokwasowy (w tym bardzo dużo lizyny, która występuje niezmiernie rzadko w pożywieniu roślinnym) jest podobny do białka mięsa, a jego zawartość dochodzi do 40% suchej masy. Białko soi należy do albumin, globulin i glutelin. Albuminy pełnią głównie funkcje metaboliczne, a globuliny przede wszystkim funkcję zapasową.

Suche ziarna soi są bardziej kaloryczne od ziaren grochu czy fasoli, gdyż  100 g suchych ziaren soi dostarcza 385 kcal, a grochu i fasoli – 290 kcal. Tak wysoka kaloryczność wynika z dużej zawartości tłuszczu 20 – 25 % lipidów (ilość uzależniona od rodzaju i warunków klimatycznych podczas wzrostu). Lipidy w soi zawierają m.in. niezbędne nienasycone  kwasy tłuszczowe (NNKT), tj. kwas linolowy, kwas oleinowy oraz kwas α -linolenowy. Cechą charakterystyczną profilu  kwasów tłuszczowych ziaren soi jest proporcjonalnie wysoka zawartość kwasu linolowego (4-10%).

Soja dodatkowo jest bogatym źródłem soli potasu, fosforu, wapnia oraz żelaza, a także witamin z grupy B, ale przede wszystkim zawiera cenne fitoestrogeny (izoflawony i lignany), które posiadają praktycznie wszystkie pożyteczne cechy estrogenów (hormonów stosowanych w celu złagodzenia objawów przekwitania). 

Soja i produkty sojowe są dostępne zarówno w supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością, czy też w sklepach typu „Kuchnie Świata”. Dzięki najróżniejszym metodom przetwórczym można z ziaren soi otrzymywać bardzo wiele produktów, które między sobą różnią się wyglądem, smakiem, konsystencją zawartością tłuszczu i białka. Produkty o dużej zawartości białka charakteryzują się także wysoką zawartością fitoestrogenów.

Najczęściej zalecanymi produktami wytworzonymi z soi są produkty fermentowane. Jednym z problemów związanych z popularnością produktów sojowych w diecie jest ich smak oraz obecność oligosacharydów wywołujących nadprodukcję dwutlenku węgla, wodoru i metanu w czasie trawienia w dolnych partiach układu pokarmowego. Jednakże właściwie przeprowadzona obróbka kulinarna (szczególnie wysoka temperatura) zmniejsza ich ilość, a nawet całkiem eliminuje te składniki z gotowej potrawy. Cdn …

 

 

Napisał:

avatar

Anna Wiśniewska - dietetyczka z wykształcenia i powołania. Zdrowe odżywianie to moja pasja, a dietetykę traktuję jako element dbałości o zachowanie zdrowia. Prowadzi poradnictwo żywieniowe i dietetyczne Centrum Dobrego Samopoczucia Wellneat www.wellneat.pl, które pomaga zmieniać nawyki na dobre, a nie tylko odchudzić się na krótki czas . Jest mamą 7 latka, pasjonuje się pływaniem, które czynnie uprawia od 10 lat, kocha gotować.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz