Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Lekko przez Święta Bożego Narodzenia

Pewnie narażę się tym krótkim wpisem tradycjonalistkom, ale by nie płakać tuż przed Sylwestrem, że kreacja się nie dopina sugeruję małą korektę bożonarodzeniowych zwyczajów.

 

Otóż – czy to do kolacji wigilijnej, czy też wybierając się w gości na obiad świąteczny – przygotujcie się. Czyli nie zasiadajcie do stołu i nie jedźcie w gości głodne. Najlepiej przygotować sobie miseczkę surowych warzyw – seler naciowy, marchewka w słupki, ogórek kiszony, surowa kapusta kwaszona, papryka czerwona. Lekkostrawnie, z lekka sycąco. Cokolwiek do wyboru.

Kolację wigilijną rozpocznijcie od barszczu postnego – zachęcam do tego na zakwasie, a przepis jest  m.in. na www.wellneat.pl  do niego np. 2-3 uszka. W zupełności wystarczy taka ilość.

Po barszczu czas na rybę. Wiem, że karp nie ma wielu entuzjastów – spokojnie można go zastąpić filetem z innej ryby, ale nie smażonym, a zapiekanym w piekarniku. Ciekawym przepisem jest ten na rybę w pistacjowej pierzynce.

Przepis na  3 porcje:
Ryba:
120 g filetu dowolnej ryby

sól i świeżo zmielony biały pieprz
Pierzynka:
7 łyżek rozdrobnionych pistacji, 7 łyżek bułki tartej,  2 malutkie drobnoposiekane szalotki i tak samo posiekane z 2 ząbki czosnku, 1/2 łyżeczki startej skórki z cytryny (wyłącznie żółta część),  4 łyżki posiekanej natki pietruszki i 2 łyżki posiekanego koperku, 4 łyżki oliwy, sól / świeżo zmielony pieprz.

Wykonanie:
1. Pistacjowa pierzynka:

1.1. Rozdrobnione pistacje lekko zrumienić na patelni. Wymieszać z pozostałymi składnikami, doprawić solą i świeżo zmielonym pieprzem.
2.Ryba:
2.1. Piekarnik rozgrzać do 190 stopni.
2.2. Filety dokładnie osuszyć, doprawić.
2.3. Ułożyć skórką do dołu.
2.4. Wierzch ryby obłożyć pistacjową mieszanką, dokładnie dociskając go do ryby.
2.5. Ułożyć je na blaszce do pieczenia wysmarowanej oliwą.
2.6. Wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec przez 15 minut, lub nawet nieco dłużej, aż wierzch będzie ładnie zrumieniony. Można też przełożyć rybę na nieco wyższą półkę.

Potrawa ta na jedną porcję to: 360 kcal, 18,7g białka, 14,1g tłuszczu, 44.g węglowodanów  4,7g  błonnika.

By zaoszczędzić sobie pracy, kiedy to pieczecie w piekarniku buraki na barszcz, można dołożyć jeszcze z 2-3 i taką rybę podawać z buraczkowym carpaccio.

Składniki na 2 porcje
Składniki:
2 nieduże buraczki,  garść rukoli, 1/4 czerwonej cebuli, pokrojonej w plasterki, 1 łyżka ziaren słonecznika, do tego uprzednio przygotowany winegret z suszonym oregano.

Wykonanie:

1. Umyte buraczki upiec ze skórką, owinięte folią aluminiową, w piekarniku nagrzanym do 190 stopni, aż do miękkości (30-60 minut).
2. Buraki obrać i pokroić cienko w plasterki.
3. Ułożyć na talerzu razem z cebulą i rukolą.
4. Posypać ziarnem słonecznika.
5. Polać sosem winegret.

Na 1 porcję przypada: 132,9kcal, 3,8g białka, 7,5g tłuszczu, 15,6g węglowodanów i 3,2g błonnika.

Nie zapomnijcie o roli kompotu z suszu, który to reguluje trawienie i zapobiega wzdęciom, a zawarty w suszonych owocach błonnik przyspiesza perystaltykę jelit.

Ponadto, ważne są  przerwy w biesiadowaniu – wspólne rodzinne wyjście na pasterkę będzie miało także wymiar zdrowotny i odchudzający.

Sugeruję też zastosować parę dietetycznych trików:

  • do tradycyjnych sałatek jarzynowych dodać majonez wymieszany z gęstym jogurtem naturalnym w proporcji 1:1;  
  • do ciast zamiast cukru spokojnie można użyć ksylitolu lub stewii, a mąkę pszenną wymieszać z pełnoziarnistą,
  • przy tej obfitości dań można spokojnie zrezygnować z ziemniaków do świątecznych obiadów, a mięsiwa zamiast smażyć – piec i dusić
  • ulubione sałatki śledziowe podawać w wersji  z oliwą z oliwek unikając ciężkich pierzynek majonezowych
  • zadbać, by na stole nie zabrakło sałatek z surowych warzyw z oliwą z oliwek lub innym olejem zimnotłoczonym;
  • zmniejszyć wielkość  serwowanych porcji,
  • aby uniknąć wzdęć podczas świętowania –  pić dużo wody.

A gdy już dojdzie do nich –  zrobić sobie napój z mielonego siemienia lnianego zalanego wrzątkiem,  czy też wypić herbatę z imbirem, uprzednio zamarynowanym w soku cytrynowym. Natomiast, gdy wzdęciom towarzyszy ból brzucha – pomoże położenie się na podłodze z przyciągniętymi kolanami do klatki piersiowej. A gdy dopadnie Was niestrawność, czyli odbijanie, zgaga i wzdęcia –  wówczas pomocne okażą się herbatki z rumianku, kopru włoskiego, zmieszany sproszkowany imbir z odrobiną soku cytrynowego, czy też 1 łyżka naturalnego octu jabłkowego.

 

Życzę wszystkim czytelniczkom zdrowych i lekkich Świąt!

 

Napisał:

avatar

Anna Wiśniewska - dietetyczka z wykształcenia i powołania. Zdrowe odżywianie to moja pasja, a dietetykę traktuję jako element dbałości o zachowanie zdrowia. Prowadzi poradnictwo żywieniowe i dietetyczne Centrum Dobrego Samopoczucia Wellneat www.wellneat.pl, które pomaga zmieniać nawyki na dobre, a nie tylko odchudzić się na krótki czas . Jest mamą 7 latka, pasjonuje się pływaniem, które czynnie uprawia od 10 lat, kocha gotować.

Brak komantarzy.

Zostaw odpowiedź

Komentarz