Nasz serwis internetowy może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić.
Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

Obrzęki – efekt zatrzymania wody w organizmie – jak sobie z nimi radzić?

Jeżeli zaobserwowałaś u siebie nadmierne opuchnięcia, zwłaszcza twarzy, palców u rąk [pierścionki się ciężko zsuwają, a obrączka utknęła],  piersi są ciężkie i obolałe, a pod oczami  nietwarzowe „poduszeczki”, do tego waga pokazuje nawet i 3 kg więcej niż ostatnio – może to być skutek zaburzonej gospodarki hormonalnej. Problem ten często dotyka te Panie, które są w drugiej fazie cyklu, kiedy to  w ich organizmach zachodzą najbardziej intensywne zmiany hormonalne. Przyczyną może być nadmierna aktywności estrogenów i niedoboru progestagenów w drugiej fazie cyklu miesiączkowego. Estrogeny (hormony płciowe wytwarzane przez jajniki) pobudzają wydzielanie wazopresyny i aldosteronu, które to są odpowiedzialne za zatrzymywanie wody i sodu w organizmie.

Zatrzymanie wody w organizmie, wzrost masy ciała powodują, że ciało kobiety w drugiej fazie cyklu ulega zmianom. Oczywiście, często skutkuje to pogorszeniem samopoczucia, połączonym z  niechęcią do  wychodzenia z domu i podtrzymywania kontaktów towarzyskich.

Jak sobie poradzić z tym dyskomfortem? W tym wypadku z domowych sposobów dobrze się sprawdza olej z wiesiołka.

Wbrew temu, co teraz  myślisz  – powinnaś więcej pić, najlepiej wody i herbat ziołowych. Warte polecenia są w tym wypadku herbaty z mniszka lekarskiego, czy też pokrzywy, które to delikatnie regulują zawartość wody w organizmie, a zwierają m.in. i potas. Problem ten może również być oznaką nadmiernego stężenia sodu w organizmie, który należy wypłukiwać dodatkową ilością płynów [ale nie kawą, czy też colą]. Idealnie w taki wypadku sprawdzą się soki warzywne, właśnie ze względu na wysoką zawartość potasu, który jest niezbędny do zrównoważenia sodu. Pomocne są także witaminy z grupy B, a szczególnie witamina B6. Z tym, że jeżeli myślimy o suplementacji tej witaminy, to lepiej ją przyjmować równocześnie z innymi witaminami z grupy B, by uniknąć zakłócenia ich równowagi.

Świetnie sprawdza się  napar z korzenia pietruszki. Korzeń należy obrać, umyć i zetrzeć na tarce. Odstawić na kilka dni w ciepłym miejscu, taki wysuszony korzeń należy zalać 1 szklanką, wrzątku i parzyć pod przykryciem ok. 20 minut, a pić 2-3 razy dziennie ok. ¼ szklanki na jeden raz. Napar pozwala przywrócić naturalną równowagę w organizmie, co może dać odzwierciedlenie w spadku wagi. Można także robić świeże koktajle warzywne na bazie natki i dowolnych dodatków warzywno-owocowych.

Opracuj swój plan działania, zatem jedz częściej niż zazwyczaj:

  • soczewicę, która zawiera dużo potasu,
  • surowe warzywa i owoce,
  • kapustę włoską, która ma wysoką zawartość witaminy B6, potasu i magnezu – niezbędnych do zachowania prawidłowej równowagi wodno-elektrolitowej.

Unikaj:

  • soli, która znajduje się w nadmiarze w produktach wysokoprzetworzonych; zamień sól na przyprawy;
  • alkoholu, kawy, słodkich napojów, cukru – gdyż te produkty zakłócają równowagę wodno-elektrolitową. A jak nie umiesz odmówić sobie kawy – to za każdą wypitą filiżanką tego napoju – wypij 1 szklankę wody.

Takie drobne, bez dodatkowych nakładów finansowych zmiany mogą przynieść ulgę, może nie od razu, ale z czasem i raczej trwale.

Jednakże nie warto lekceważyć tego objawu, jak za długo nam dokucza i udać się do lekarza, który powinien zlecić odpowiednie badania.

 

Napisał:

avatar

Anna Wiśniewska - dietetyczka z wykształcenia i powołania. Zdrowe odżywianie to moja pasja, a dietetykę traktuję jako element dbałości o zachowanie zdrowia. Prowadzi poradnictwo żywieniowe i dietetyczne Centrum Dobrego Samopoczucia Wellneat www.wellneat.pl, które pomaga zmieniać nawyki na dobre, a nie tylko odchudzić się na krótki czas . Jest mamą 7 latka, pasjonuje się pływaniem, które czynnie uprawia od 10 lat, kocha gotować.

1 Komentarz do “Obrzęki – efekt zatrzymania wody w organizmie – jak sobie z nimi radzić?”

  1. avatar Agnieszka Kozińska pisze:

    krótko, zwięźle i na temat – wszystko, czego trzeba ;))

Zostaw odpowiedź

Komentarz